Acompanyar emocionalment el PROCÉS de retirada de mascaretes

El dijous 10 de febrer del 2022 acudim als centres educatius, com cada dia, sabent que serà un dia recordat, ja que, després de dos anys, l’alumnat pot estar a l’exterior amb altres grups bombolla i sense mascareta. I sabem que serà un dia ben especial perquè fa dos anys que gestionem situacions molt complexes de salut emocional tant de l’alumnat, les seves famílies i docents.
Durant aquest període, dins del centre educatiu, no s’han vist part de la cara ni moltes expressions, s’han pogut veure ulls. Han après a comunicar-se així de fet en els nostres tallers els acompanyem a poder comunicar-se amb assertivitat en aquestes circumstàncies. Fins i tot, a primer, o segon de l’ESO, per exemple, molts no han vist la fisonomia dels seus companys a l’aula cada dia. S’han hagut d’acostumar a una realitat que ara canvia d’un dia per l’altre.

Aquest dijous, al taller, proposem sortir a l’exterior i oferim la possibilitat de treure’s la mascareta i més de la meitat s’han negat a treure-se-la. Moltes emocions a flor de pell, moltes mirades i molta inquietud. Alguns s’han atrevit a deixar veure el nas i una mica la boca, però la meitat no ha volgut mostrar-se sense la mascareta i és que per a cadascú té un significat diferent, potser per vergonya, per seguretat, per inseguretat, frustració, per no contagiar, per no contagiar-se, per amargar-se, per … Altres alumnes se la van treure de pressa amb ganes de poder respirar lliurement.
Inclús una alumna li manifesta a la resta; no me la penso treure mai, us aviso. I és que no és igual per a tothom, com tampoc ho va ser quan ens la van imposar, tot requereix d’un PROCÉS.

I sembla que les adultes no hem pres consciència que això requereix un PROCÉS i dependrà de com cadascú ha viscut aquests dos anys i les característiques personals. Per adaptar-nos a la nova situació hem de respectar el PROCÉS de cada persona.

Amb aquestes paraules, des d’ELNA volem acompanyar a les persones a prendre consciència que tot té el seu PROCÉS, el seu ritme i sobretot les persones que estan amb infants i joves perquè puguin acompanyar amb tot allò que vagi sorgint. Hi ha poca sensibilitat per entendre que no sempre és fàcil. I creiem que hem de posar consciència en aquest PROCÉS de retirada de les mascaretes que s’ha de respectar, sense pressions, sense que ningú se senti obligat, sense jutjar ningú. I ara parlem de les mascaretes, però continuarem vivint nous canvis sobtats que segur requeriran el seu PROCÉS.